نکات انتخاب لباس مجلسي | پارچه هاي جديد و مناسب لباس مجلسي

لباس مجلسي يا لباس شب

لباس مجلسي يا لباس شب در محافل مختلفي مانند جشن عروسي، مهماني‌هاي رسمي کاري، شام دوستانه، جشن تولد و ... مورد استفاده قرار مي‌گيرد. افراد هميشه دوست دارند در مهماني‌ها و مراسم رسمي و غير رسمي به بهترين شکل ممکن ظاهر شوند و ديگران را تحت تاثير قرار دهند. براي رسيدن به اين هدف، انتخاب و خريد کفش و لباس مناسب، گاهي يک کار پراسترس و طاقت‌فرسا محسوب مي‌شود.
بعضي خانم‌ها لباس‌هاي سنتي و کلاسيک را خريداري مي‌کنند در حالي که بعضي ديگر سعي دارند آخرين مد روز را خريداري کرده و به اصطلاح از مد عقب نيفتند! در اين ميان گاهي افراد آن‌قدر درگير مد مي‌شوند که فراموش مي‌کنند به اندام، سن و جايگاه اجتماعي خود  توجه نمايند.

قوانين اصلي انتخاب لباس مجلسي که همه خانم‌ها بايد بدانند

بديهي است که هر دوره‌اي ترندهاي خاص خود را دارد و اگر نگاهي به فيلم‌هاي عروسي والدين و اقوام خود در دهه‌هاي قبل بيندازيد متوجه تغييرات عمده در سليقه و استايل مردم خواهيد شد. مثلا در دوره‌اي لباس‌هاي حجيم و اپل دار محبوب بود و در دوره‌اي ديگر لباس‌هاي گلدار کاملا مذموم و دمده بود. عصر حاضر هم ترندهاي خاص خود را دارند که خانم‌هاي شيک‌پوش و اهل مد از آن آگاه هستند اما قوانين و اصول چيزي نيستند که با زمان تغيير کنند و در همه دوران ثابت هستند.

لباس گيپور و تور رنگي انتخاب کنيد

گيپور يا تور سفيد يا رنگ‌هاي نزيک به سفيد مثل کرم و شيري به هيچ عنوان مناسب مجلس عروسي نيست و شما به عنوان مهمان نبايد از چنين لباس‌هايي استفاده کنيد چون اين رنگ تنها مخصوص عروس است. اما مي‌توانيد از لباس‌هاي گيپور و تور در رنگ‌هاي متنوع و زيبايي ديگري مثل مشکي، آبي و حتي گيپورهاي دورنگ و چندرنگ و پولک دوزي شده که اين روزها محبوبيت زيادي هم پيدا کرده‌اند به صورت يک لايه يا دولايه استفاده کنيد.
لباس يقه هفت بپوشيد

لباس هاي مجلسي و يا پيراهن هايي که يقه آنها به شکل V است و يا اصطلاحا يقه هفتي هستند ، هوشمندانه ترين انتخاب براي زنان کوتاه قد هستند. چرا که بلندتر و باريکتر به نظر خواهند رسيد. مدل لباس مجلسي هاي يقه هفت ، نگاهها را بيشتر به بالاتنه و گردن شما معطوف مي کنند و باعث مي شوند که قسمت هاي پايين بدن شما که معمولا چاق تر است ، از نظر ها پنهان بماند. به طور ناخودآگاه اين مدل لباس هاي مجلسي شما را قد بلند تر نيز نشان مي دهند. براي کامل تر کردن اين ترکيب مي توانيد از لباس هايي استفاده کنيد که خطوط عمودي دارند و همچنين از گردنبند براي تزئين و جلب نظر بيشتر استفاده کنيد.

پيراهن هاي کلاسيک

قطعا همه زنان بايد در کمد لباس خود، پيراهن هاي کلاسيک، براي مراسم هاي مجلل و موقعيت هاي خاص داشته باشند. که توصيه مي شود اين پيراهن ها به رنگ هاي سفيد يا مشکي باشند. سعي کنيد لباستان خوش دوخت باشد.
 

فرم اندام در انتخاب لباس مجلسي

هميشه در انتخاب لباس مجلسي ابتدا اندام خود را در نظر بگيريد. ممکن است لباسي را انتخاب کنيد که شما را چاق تر نشان دهد. يا قدتان را کوتاه تر و يا اگر لاغر اندام هستيد بيشتر لاغر نشانتان دهد. پس سعي کنيد هميشه در انتخاب لباستان همه اين موارد را در نظر بگيريد.

فصل: سعي کنيد لباس مجلسي خود را متناسب با فصل انتخاب کنيد. همه جشن ها در فصل بهار و تابستان نيست و بسيار از جشن ها در فصل زمستان و پاييز برگزار مي شود و بهتر است لباس مجلسي خود را متناسب با همان فصل انتخاب کنيد.

به سن خود توجه کنيد

اگر دختري نوجوان هستيد و به دنبال يک لباس مجلسي شيک مي گرديد، بهترين گزينه براي شما پيراهن هاي کوتاه با يک جوراب شلواري نازک است. اما بهترين لباس براي خانم هاي بالغ، پيراهن هاي بلندي است که تا روي کفش ادامه دارد. اين لباس ها زنانگي و جذابيت شما را به طور کامل نمايان مي کند و در عين حال بسيار شيک و اغواگر است. براي انتخاب رنگ لباس، مي توانيد بر اساس سن خود تصميم گيري کنيد، اما اين به معناي پوشيدن لباس هاي تيره توسط خانم هاي مسن نيست. لباس هاي تک رنگ و با رنگي غليظ براي خانم هايي با سن بالاتر مناسب تر است.

 رنگ مو و چشم

بعد از توجه به رنگ پوست خود، مي‌توانيد رنگهايي را براي پيراهنتان انتخاب کنيد که باعث توجه بيشتر به رنگ مو يا رنگ چشم شما شود.•اگر چشم‌هاي آبي رنگي داريد، رنگهاي گرمي مانند زرد، نارنجي يا طلايي را انتخاب کنيد. اگر چشمان سبز رنگي داريد، رنگهاي گرمي مانند صورتي، قرمز، نارنجي يا قهوه اي بسيار مناسب است. براي چشم‌هاي فندقي يا قهوه اي، رنگهاي سرد مثل آبي، ارغواني و سبز انتخاب‌هاي بسيار عالي است. اگر دوست داريد به موهاي شما توجه بيشتري بشود، مي‌توانيد از چنين رنگهايي استفاده کنيد: اگر موي بلوند يا قهوه اي داريد، پيراهن ارغواني يا آبي بپوشيد. اگر موهاي قرمز رنگ داريد، رنگهاي قرمز و نارنجي بهترين رنگ انتخابي شما خواهد بود. موي مشکي هم با رنگهاي خيلي تيره و براق، بسيار خوب به نظر مي‌رسد.
 

انواع پارچه مناسب لباس شب

  • پارچه دوشس: پارچه هاي ساتن براق و محکم که از ابريشم و الياف طبيعي بافته شده.
  • لمه: پارچه اي براق که حالت ارتجاعي دارد.
  • استرچ: پارچه اي که خاصيت ارتجاعي دارد.
  • ريون: قابل ارتجاع، نرم ولطيف، شفاف و کدر در بازار است.
  • مخمل: پرز دار در مدل هاي ساده، چروک و براق در بازار موجود است.
  • ژورژت: سبک جديدي که به عنوان مادر تمام لباسهاي عروس معروف است.
  • شيفون: سبک وزن، نرم و لطيف و بيشتر براي زير دامن عروس استفاده ميشود.
  • شانتونگ: ابريشمي، با بافتي خشن و نخ هاي يکنواخت بافت شده.
  • گيپور
  • تافته
  • ساتن
  • انواع پارچه هاي ساتن: بارونت، پشت کرپ، دوشين، ساتن دوشس
  • اورگاندي: شبيه به حرير براي لباس هاي عصر.
  • گاباردين: محکم و سنگين مناسب پيراهن و کت.
  • حرير
  • بوکله: سطح اين پارچه داراي حلقه و يا گره هست
  • ابريشم : اين نوع پارچه براق، اغلب براي لباس زيرهاي لوکس، بلوز و لباس استفاده مي شود. اين پارچه ها گران هستند و دوختن آنها سخت است.
     

پارچه هاي لخت و شل و در اصطلاح سنگين و آويزان

نمونه هاي موجود در اين نوع شامل پارچه هاي حرير، ساتن، کرپ و انواعي که اين حالت را دارا هستند.پارچه هاي حرير بيشتر مناسب استفاده در دوختن لباسهايي با حال و هواي تابستان و مهمانيهاي عصرانه دارد مخصوصا در صورتي که طرح دار و گلدار هم که باشد بسيار انرژي زيادي از خود ساطع مي کند..البته پارچه هاي ساتن به خاطر براق بودن و انعکاس نور بسيار مناسب مراسمات شبانه و مهمانيهاي شب است.اصولا در مهمانيهاي شب استفاده از المانهاي براق کننده مثل تزئينات و سنگ دوزي استفاده مي شود.اگر از پارچه هاي براقي مثل ساتن و کريستال استفاده مي کنيد ديگر لزومي به تزئينات اضافه نداريد.زيرا در اينصورت بيش از حد به چشم آمده و از آرستگي شما مي کاهد.پارچه هاي کرپ که بافت محکمي داشته ولي در عين حال سنگين و افتاده هستند انتخابهاي خوبي براي کت و شلوار، کت دامن، مانتوهاي مجلسي و بعضا لباسهاي شب مي باشد.ظاهر کلاسيک اين پارچه ها وقار زيادي به شما مي دهد و اگر به جا و درست انتخاب شوند مي توانند در شيک پوشي شما نقش موثري داشته باشد.دوخت اين نوع پارچه با دشواريهاي خاصي همراه است.